מה עושים כשהמנוע מתחמם?

image_pdfimage_print

גם זה קורה: במהלך נסיעה כיפית ורגועה נדלקת פתאום נורית אזהרה של חום יתר במנוע או של טמפרטורת המים. עשן לבן עולה ממכסה המנוע, ואתם נאלצים לעצור בצד ולהבין מה עושים עכשיו. קודם כל נבהיר שהמנוע חם מעצם פעולתו למשך כל הנסיעה. עם זאת, חום יתר במנוע עלול לשרוף את אטם הראש ולהרוס חלקים נוספים ויקרים מאוד.

איך נוצר חום יתר במנוע?

קיימות מגוון סיבות להתחממות יתר של המנוע, ובניגוד למה שאולי מקובל לחשוב – זו לא תופעה של רכבים ישנים בלבד, אלא תוצאה של הזנחה וחוסר תשומת לב. חום יתר נובע מחוסר מים ברדיאטור, סדק במיכל העיבוי, תקלה בפעולת המאוורר או במשאבת המים, סדק במנוע, אטם ראש מנוע פגום, שבר במכסה או באטם הרדיאטור, או תרמוסטט מקולקל.

מה עושים אם המנוע מתחמם?

לפני שעושים – מזהים שזו אכן תקלה של חום יתר במנוע. במקרה כזה תקבלו חיוויים שונים: מד חום המים יעבור את סף ה-90 מעלות, נורת אזהרה אדומה תידלק ותתריע על חימום יתר, המנוע ירגיש לכם חנוק ולא סוחב, ואדי קיטור לבנים יעלו ממכסה המנוע.

סדר הפעולות:

• עצרו מיד בשולי הכביש, דוממו את המנוע והמתינו חצי שעה לפחות.
• בזמן שהמנוע מתקרר, אין לפתוח את מכסה הרדיאטור מחשש לכוויות ממים רותחים.
• המנוע התקרר? קחו סמרטוט ופתחו לאט ובזהירות את מכסה הרדיאטור: קודם פותחים רבע סיבוב כדי לאפשר ללחץ לצאת, ממתינים דקה או שתיים ואז פותחים עד הסוף.
• חסרים מים ברדיאטור? הוסיפו מים רק לאחר שהתנעתם שוב את המנוע.
• כשהמנוע מותנע שוב, העבירו את תיבת ההילוכים למצב N ובידקו אם יש צורך להוסיף מים אל מיכל העיבוי.

האריכו את חי המנוע

אין צורך להגיע למצב בו המנוע מתחמם ונהרס. כמה צעדי מניעה פשוטים יכולים להאריך את חייו לשנים רבות:

• פעם בשבוע, ביום קבוע, בודקים את מפלס נוזל הקירור. גובה המים ירד? בואו אלינו למוסך.
• מקפידים להשתמש במים איכותיים לרדיאטור (לא מי ברז או מים מזוקקים!).
• שומרים על ניקיון הרדיאטור (במיוחד לקראת הקיץ).
• מד חום המים מתנהג מוזר? חבל על הזמן: היכנסו מיד למוסך והקדימו תרופה למכה.

לבירורים נוספים צרו איתנו קשר

 

צרו קשר