הבלמים לא עובדים – סיבות ופתרונות אפשריים

image_pdfimage_print

איבוד יכולת הבלימה במהלך נסיעה הוא אחד מתרחישי האימה המצמררים שעלולים לקרות. לפני שנסביר איך מומלץ לפעול בזמן תקלה, נתאר בקצרה כיצד מערכת הבלמים פועלת ומה עלול לגרום בה לתקלות.

מערכת הבלמים ברכב היא מערכת סגורה הפועלת על לחץ הידראולי. נוזל בלמים זורם בצינורות ממשאבת הבלם הראשית אשר נמצאת תחת מכסה המנוע, היישר אל הבלמים הקדמיים והאחוריים. אותו נוזל הזורם בצינורות דוחף בוכנות להן מוצמדות רפידות בלימה העשויות מחומרים מיוחדים בעלי מקדם חום גבוה, אלו נלחצות אל דיסק (או לדפנות תוף בלימה) המחובר לגלגל, וכך הרכב עוצר.

איך נוצרת תקלה במערכת הבלמים?

קיימות כמה סיבות להיווצרות תקלה במערכת הבלמים:

•    אוויר במערכת הבלימה

מאחר שמדובר במערכת הידראולית סגורה, נוזל הבלמים חייב להישאר בלחץ קבוע. ברגע שהמערכת נחשפת לחום יתר (מכל סיבה שהיא) או ללחות גבוהה, עלולות להיווצר בועות אוויר בנוזל, ומכאן שבזמן בלימה הנוזל לא יגיע לבוכנות הבלימה – אלא אוויר, ועוצמת הבלימה תיחלש. אומנם הצינורות עשויים ממתכת, אך בגלגלים עצמם הנוזל מגיע לבוכנות הבלימה דרך צינורות גמישים ורגישים יותר לפגיעות.

•    דליפת נוזל בלמים

סיבה נוספת היא דליפת נוזל בלמים דרך אחת מבוכנות הבלימה, או מחיבורי הצנרות. כיוון שמדובר בלחץ נמוך יחסית, לא תמיד אפשר להבחין בטפטופי הנוזל על רצפת החנייה. הדליפה יכולה לנבוע מפגיעה בצנרת ההידראולית (סדק או שבר), מבוכנה תקולה או מחיבור צנרת שלא נאטם כראוי.

•    התחממות יתר של רפידות ודסקיות הבלימה

חום יתר ברפידות הבלימה נוצר כתוצאה מעומס יתר על הבלמים, ומוביל בהדרגה לאיבוד עוצמת הבלימה. מסיבה זו, חלק מהרכבים מצוידים בדיסק מאוורר המונע חימום יתר.
כך תפעלו במצב חירום כאשר הבלמים לא עובדים
הטעות הראשונה שרבים עושים היא לאבד עשתונות וללחוץ על הבלמים ללא הפסקה. נכון, מדובר במצב מלחיץ ומבהיל מאוד, אבל חשוב לפעול בקור רוח ומומלץ לנסות את אחת השיטות הבאות:
•    הורידו את הרגל מדוושת הגז. ברגע שסיבובי המנוע ירדו למהירות נמוכה, תוכלו לעזור לרכב להאט את עצמו גם אם הבלמים שחוקים במיוחד.

•    האטו את הרכב באמצעות תיבת ההילוכים. הורידו הילוכים והשתמשו בכוח המנוע להאטת הנסיעה. הטורים יעלו, תנופת הרכב תיבלם ותוכלו להשתלט עליו בהדרגה. אחרי שהגעתם למהירות נמוכה במיוחד תוכלו להיעזר גם בבלם היד. כמוצא אחרון, ורק במהירות נמוכה מאוד, נסו להאט את הרכב על ידי התחככות איטית בגדר ההפרדה. אפשרות זו צריכה להילקח בחשבון רק במקרה קיצוני במיוחד.

איך תוכלו לשמור על הבלמים?

תקלות בלמים אינן נחלתם של רכבים ישנים בלבד. שימוש יתר בבלמים, בעיקר בירידות או בבלימות ממושכות בכבישים מהירים, יגרום מהר להתחממות דיסקיות הבלימה ויגרום לתחושה "ספוגית" בדוושת הבלמים. במקרה כזה הניחו לבלמים להתקרר למשך מספר דקות, אך כדי למנוע שנית את התופעה – הקפידו להאט את הרכב בעזרת תיבת ההילוכים. כאשר כוח המנוע הוא זה שמאט את מהירות הנסיעה, השימוש בבלמים יפחת ויאריך יותר את משך חייהם.

צרו קשר