בעיות נפוצות בגיר האוטומטי

image_pdfimage_print

אנחנו הישראלים משתגעים על מכוניות אוטומטיות. כמה שפחות התעסקות עם קלאץ' והחלפת הילוכים, כמה שיותר מנוחה לרגליים, ומדי פעם איזה קיק דאון לעקיפה נמרצת ולהגברת הדופק. תיבת ההילוכים האוטומטית, או בשמה הנפוץ יותר "גיר אוטומטי", היא אחד המנגנונים המורכבים ביותר שהצליחו לדחוס לרכב.
מדובר בקופסה המכילה גלגלי שיניים רבים, צינורות הידראוליים זעירים, מצמדים קטנים, ויחידה אלקטרונית ("מוח") המחשבת את מאמץ המנוע ופוקדת על העברת ההילוכים. מאחר שמדובר במנגנון המשלב מכניקה, הידראוליקה ואלקטרוניקה – גם הוא חשוף לתקלות שרובן כבר הפכו נפוצות.

הנה כמה תקלות ובעיות ידועות בגיר האוטומטי:

בריחת נוזל תיבת ההילוכים

בין תיבת ההילוכים למנוע קיים אטם שתפקידו למנוע את בריחת הנוזל ההידראולי של תיבת ההילוכים. אטם נוסף קיים במאגר הנמצא בתחתית התיבה. איבוד הנוזל ההידראולי של הגיר האוטומטי ישבית לחלוטין את פעולתו. כדי למנוע את הבעיה, מומלץ לבדוק בכל טיפול שאין רטיבות של נוזל גיר אוטומטי בחיבור עם המנוע או בתחתית התיבה.

תמסורת מקולקלת

אם אתם שומעים במהלך הנהיגה מעין שריקה, ציוץ או יללה בכל החלפת הילוך, סימן שיש בעיה בתמסורת ההידראולית של הגיר האוטומטי. תוכלו לדעת זאת בוודאות אם בנוסף לקולות המוזרים תרגישו "מכה" קטנה בעת ההעברה. חשוב לפעול לתיקון הבעיה במהירות ולא לדחות אותה למועד אחר, לפני שיהיה מאוחר מדי.

הילוך לא משתלב

יצאתם מחניה, ניסיתם לשלב הילוך והגיר לא מגיב? כנראה שלחץ הנוזל ההידראולי נמוך מדי והפיקוד החשמלי אינו מאפשר את החלפת ההילוכים. תופעה זו עלולה לקרות גם במהלך הנסיעה, כאשר אתם רוצים להאט את הרכב על ידי הורדת הילוכים – והגיר אינו מגיב. מומלץ להיכנס למוסך בדחיפות, שם יבדקו את גובה נוזל הגיר ואת סמיכותו. אם הנוזל יכיל אבקה כסופה או שבבים קטנים, זהו סימן ל"אכילת" גלגלי השיניים ובמקרה כזה אף מומלץ לשפץ את הגיר.

החלפת הילוכים בעייתית

מרגישים שהחלפת ההילוכים איטית מהרגיל או מלווה בצרימה מעצבנת? הבעיה נעוצה, שוב, בנוזל ההידראולי שאיבד מתכונותיו החשובות, או בשחיקת המצמדים של גלגלי השיניים. מצמדים אלו, בדומה לקלאץ' בגיר הידני, אחראיים על תמסורת גלגלי שיניים קטנים וגדולים בהתאם להילוך הנבחר. שחיקתם תגרור פעולת העברה איטית וממושכת, ועם הזמן – תגרום לשחיקה כללית של מכלולי התיבה.

כך תשמרו על אורך חיי הגיר ברכב

•    היו קשובים לצלילים חריגים, דפיקות או רעשים מוזרים העולים במהלך הנהיגה.
•    נהגו רגוע. השתמשו בקיק דאון רק לעקיפות הכרחיות והימנעו מתאוצות פתאומיות.
•    ראיתם חיווי של נורת אזהרה על מצב הגיר בלוח המחוונים? אל תדחו את הטיפול, היכנסו למוסך בהקדם.
•    מרגישים שהחלפת ההילוכים איטית, קשה או מגומגמת? אם תנסו להחליף בכוח אתם עלולים לגרום לנזק יקר ומיותר. גשו למוסך בהקדם וטפלו בבעיה.

צרו קשר