ההגה רועד

אנחנו אוהבים להרגיש את הגוף מסתובב ורועד בגלגל הענק בלונה פארק, לצרוח מפחד בכול עיקול מטורף של רכבת השדים, או להאמין שסוף העולם הגיע כשמחליקים במגלשה הכי קיצונית בפארק השעשועים. החוויות האלו, לפחות על פי המדע, שורפות לנו קלוריות, מורידות לחץ, משפרות מצב רוח ומאיצות את האדרנלין.

אבל האם קרה לכם פעם שתוך כדי נהיגה ההגה התחיל לרעוד עד שהרגשתם כאילו אתם בלונה פארק? לא! זה בטוח לא הרגע שיגרום לכם התלהבות והתרגשות. דווקא במצבים כאלה אתם חשים פחד אמיתי ומבינים שעליכם לטפל במצב באופן מידי. אז מי אשם בכך שהרכב רועד?

הצמיגים

רוב הסיבות שבגללן ההגה רועד הן חוסר איזון בצמיגים ובגלגלים. הרעידות מתחילות בדרך כלל במהירות של כ-80 קמ"ש, מתגברות במהירות ממוצעת של 100 קמ"ש, אבל משתפרות דווקא בנסיעה במהירויות גבוהות יותר (תוך שמירה על החוק, כמובן. למשל, בכביש 6 מוצב שלט שמתיר נסיעה במהירות של 120 קמ"ש). עליכם להיכנס למוסך ולבדוק האם הגלגלים מאוזנים, או לוודא בתחנת הדלק הקרובה שלחץ האוויר תקין בכל הצמיגים.

צלחות הבלמים

לפעמים לא הצמיגים אשמים ברעידות ההגה, אלא צלחות הבלמים. ניתן להרגיש את הרעידות הללו גם דרך דוושת הבלם של הרכב. כאשר רפידות הבלמים מתחממות יתר על המידה הן עלולות להידבק אל צלחת הבלם וליצור רעידות בהגה. בעיה זו נפוצה ביותר, וישנם מקרים בהם עלולים להרגיש רעידות במהירות נסיעה של 80-75 קמ"ש. הרעד יהפוך למהיר יותר במהלך הנסיעה, וגם ריח חריף של חריכה יתפשט באוויר כאשר תעצרו.

החדשות הטובות הן שניתן לתקן או למנוע את הבעיות הללו:

  • את בעיית הצמיגים ניתן למנוע על ידי רכישת צמיגים באיכות טובה, והקפדה על בדיקת צמיגים תקופתית, כאשר המכונית נכנסת לטיפולים במוסך ומקבלת שירותי תחזוקה מונעת.
  • את בעיית הבלמים ניתן למנוע על ידי שירותי תחזוקה לרפידות הבלם בעת הטיפול התקופתי. טיפול זה חשוב במיוחד לכלי רכב שעברו יותר מ-120,000 קילומטרים. וכמו הטיפול בצמיגים, חשוב לוודא שכל מערכת הבלמים ברכב נבדקת כראוי, כחלק מהטיפול התקופתי.
  • היצמדות לדרישות התחזוקה שקבע היצרן תוכל למנוע בעיות אלה או לחזות אותן מראש. בדרך כלל, בדיקות הבלם והצמיגים מבוצעות במהלך טיפול שכולל החלפת שמן. במקרה של רכב שנסע קילומטרים מועטים בלבד, טיפול זה יתבצע כל שישה חודשים.
  • רעד בהגה יכול להיגרם במקרים שבהם הצמיגים מתבלים בצורה מוזרה או כשאחד הגלגלים אינו תקין. אם רפידה באחד הבלמים הקדמיים התבלתה יותר מהרפידות האחרות, זה סימן שבוכנת הרפידות נדבקה.